Penganugerahan Anugerah Perkhidmatan Cemerlang ini adalah selaras dengan Pekeliling Kemajuan Pentadbiran Awan Bilangan 2 Tahun 2002. Ia merupakan satu pengiktirafan kepada staf yang menunjukkan prestasi cemerlang pada sepanjang tahun dinilai. Anugerah ini terbuka kepada semua staf sama ada tetap ataupun kontrak yang telah genap setahun penuh perkhidmatan pada hari terakhir penilaian dengan mendapat markah penilaian prestasi sekurang-kurangnya 90 peratus. Pemilihan dilakukan oleh Jawatankuasa Pengurusan Sumber Manusia. Kuota Anugerah Perkhidmatan Cemerlang adalah dihitung berdasarkan kepada jumlah 8 peratus daripada jumlah staf aktif pada tahun semasa.
Objektif
Objektif penganugerahan adalah untuk:
Menghargai sumbangan cemerlang yang diberikan oleh staf;
Menjadi contoh kepada staf lain; dan
Menanam budaya kerja cemerlang.
Kriteria
Mendapat markah penilaian 90 peratus dan ke atas;
Tempoh perkhidmatan telah genap setahun pada tahun penilaian;
Staf tetap dan kontrak;
Bebas daripada pertuduhan, aduan atau tindakan tatatertib;
Telah mengisytiharkan harta dalam tempoh 5 tahun terkini dari tarikh akhir tahun penilaian (31 Disember);
Mempunyai rekod disiplin kehadiran yang baik sepanjang tahun penilaian berakhir 31 Disember; dan
Sumbangan staf kepada jabatan, universiti, komuniti, daerah, negeri dan negara.
Insentif dan Hadiah
Sijil Anugerah Perkhidmatan Cemerlang; dan
Sijil Simpanan Premium BSN bernilai RM1,000.00.
Panel Penilai
Dinilai atau dipilih oleh Panel Penilai Peringkat PTJ (Jawatankuasa Pra-APC) berdasarkan kepada kriteria; dan
Disahkan oleh Jawatankuasa Pengurusan Sumber Manusia (JPSM).